spacer
spacer
spacer
   
 

Kort om stress

Alle oplever stress.

Det er i nogle situationer rigtig godt, nemlig når vi skal yde noget ekstra.

Hvad enten det ekstra er at undgå en fare, klare en eksamen eller lede et vigtigt møde er der i sådanne situationer brug for, at vi er ekstra årvågne, at vi kan træffe beslutning og handle lige nu i situationen.
Under stress frigives de 2 stresshormoner adrenalin og cortisol. Begge hormoner er nødvendige og vigtige i den akutte situation.
Det er lige så vigtigt, at vi får brændt hormonerne af igen. Dette gøres ved fysisk aktivitet.

Stress er altså helt naturligt og så længe vi kun bliver stressede i korte perioder og ellers sørger for at få stresshormonerne ud af kroppen igen bliver vi ikke syge.

Problemerne opstår når vi konstant bombarderes med stresshormoner. Det sker for mange mennesker, fordi de gør sig mange bekymringer og tanker om mange forskellige ting i tilværelsen.
Kroppen kender ikke forskel på en reel oplevet fare eller en fare vi blot har i tankerne.
Processen sker automatisk og er uden for vores egen kontrol.
Når vi så samtidig har en livsstil med meget lidt eller ingen fysisk aktivitet, der kan forbrænde stresshormonerne, ja så er det at vi bliver syge af stress.

 

Stress forebyggelse og afhjælpning af stress

Mindfulness
Er du i fare for at blive, eller måske allerede sygemeldt på grund af stress vil jeg anbefale et kursus i Mindfulness, (MBSR) Mindfulness Baseret Stress Reduktion, hvor igennem du dels lærer om og dels træner evnen til at være bevidst og vågent tilstede i nuet.

I løbet af et MBSR kursus trænes både lette yoga øvelser og forskellige meditationsformer.

Du kan læse mere om MBSR andet sted på min hjemmeside.

Mindful yoga
Er klassiske Hatha yoga øvelser, udført i roligt tempo og med fokus på at mærke såvel kroppen som åndedrættet, ligesom der er konkrete åndedrætsøvelser.Yoga er dels de fysiske stillinger og dels bevidst opmærksomhed på følelserne og kropsfornemmelserne under udførelsen og hvordan det påvirker såvel krop som sind.At udføre yoga med fuld opmærksomhed stilner sindet og giver en følelse af ro og overskud, hvorved mange oplever et øget velvære og større glæde i livet.Mindful yoga er mindfulness når øvelserne udføres med bevidst nærvær.Gennem Mindful yoga mærker du din krop og stilner dit sind, hvorved du både forebygger og mindsker stress.

 

   

Espelunden 8, Hou
8300 Odder
Tlf. 40 43 16 06
Træffes bedst mellem
kl. 8.00 - 9.00.
Jeg ringer gerne tilbage,
hvis du oplyser navn og
telefonnummer.

kontakt@jette-lund.dk