spacer
spacer
spacer
   
 

Yoga

Yoga kan dyrkes af alle, uanset alder, køn og smidighed.

De fleste stillinger (asanas) kan tilpasses den enkeltes formåen. Man behøver ikke at kunne slå knuder på sig selv for at dyrke yoga. Dyrkes yoga regelmæssigt vil kroppens smidighed øges i takt med træningen.

Yoga kan og bliver af mange betragtet som en række fysiske øvelser, en form for gymnastik.

For andre er yoga en måde at leve livet. Yoga er også livsklog Indisk filosofi, som stadig kan bibringe mennesker af i dag nyttig og god viden.

Yoga udøvet med fokus på åndedrættet, bevægelsen ind i en stilling og opmærksomhed på kropsfornemmelsen i stillingen er mindfulness. Så er vi tilstede i nuet, vågne og bevidste.

Yoga støtter den del af vort nervesystem, som får os til at slappe af, giver os ro og modvirker derved den megen uro, som mange mennesker i dag føler konstant.

Yoga træner både krop og sind, gennem yoga kan vi finde ro og balance i vort liv.

Yoga og mindfulness er stress forebyggende, hvilket er bevist i flere forskningsresultater.

Undervisningen:
Jeg underviser i klassisk Hatha yoga, som er en rolig yogaform med god tid til at finde ind i stillingerne og tid til at mærke virkningen på kroppen. Der vil være stor opmærksomhed på åndedræt og det at mærke kroppen. Tid til at være i nuet.

Hver gang arbejdes kroppen igennem, så alle de store muskelgrupper bliver berørt. Desuden kan de enkelte klasser have segmenter, hvor vi arbejder dybere med et enkelt område, for eksempel skuldre, nakke og ryg eller hofter, lænd og ben.

Der vil ind imellem være øvelser fra pilates, hvor jeg skønner det kan supplere træningen ligesom der vil være åndedrætsøvelser og afspænding.

Hver klasse afrundes med en afspænding, ofte i form af en bodyscan.

Klasser med både yoga og meditation afsluttes med forskellige former for meditation som vedligeholdende mindfulness træning.

Jeg underviser ved både at demonstrere de enkelte øvelser/stillinger samt instruere og guide klassens deltagere, ligesom jeg med hands on vil korrigere til bedst muligt udbytte af stillingerne.

Meditationerne vil veksle mellem liggende og siddende meditationer samt mellem guidede og uguidede meditationer.

Der vil være 6 - 12 deltagere på et hold.

Se også Holdtræning

   

Espelunden 8, Hou
8300 Odder
Tlf. 40 43 16 06
Træffes bedst mellem
kl. 8.00 - 9.00.
Jeg ringer gerne tilbage,
hvis du oplyser navn og
telefonnummer.

kontakt@jette-lund.dk